|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
A média elsajátítása
|
Mindenütt az átlag felett, www.prherald.hu, 2005. június 25. Az
angolszászok olvasás helyett tévéznek, a dél-amerikaiak rádióznak, az
ázsiaiak pedig a nyomtatott kiadványokat bújják. A magyarok sokat
interneteznek, de egyéb médiafogyasztásuk is átlag feletti. A
nemrégiben a Gfk által felvásárolt NOP World a múlt héten közzétette a
Culture Score(TM) „Media Habits" Index elnevezésű felmérése
eredményeit. A tanulmány
nemzetközi szintű betekintést ad a fogyasztók tévézési,
rádióhallgatási, olvasási, valamint internet használati szokásaiba. A
felmérés harminc ország 30 ezer 13 év fölötti fogyasztójának
megkérdezésével készült a 2004 decembere és 2005 februárja közötti
időszakban. Az adatok az országonként vizsgált minta elemszámának
megfelelő súlyozással kerültek a rangsorba. Az eredmények
alapján elmondható, hogy az átlag világpolgár heti 16,6 órát tölt
tévénézéssel, 8 órán át hallgatja a rádiót, 6,5 órát szán olvasásra, és
8,9 órán keresztül számítógépezik, illetve netezik a munkáját nem
érintő magánéleti kérdésekkel kapcsolatban. Amíg az
amerikai és angol fogyasztók átlag alatti időt töltenek hetente
olvasással (5,7 és 5,3 órát), addig a tévézésre jóval az átlag feletti
időt áldoznak (19 és 18 órát). Hasonlóan sokat rádióznak is (10,2 és
10,5 óra), a számítógép, illetve az internet azonban az átlagnál
valamivel kevésbé köti le őket (8,8 óra mindkét országban).
A thaiföldiek tévéznek a legtöbbet - ők hetente 22,4 órát képesek
készülékeik előtt tölteni. Őket szorosan követik a Fülöp-szigeteken
élők a maguk heti 21 órájával, majd az egyiptomiak 20,9 órával és a
törökök 20,2 órával. A mexikóiakat érdekli legkevésbé a televíziózás:
ők mindössze 11,6 órát szánnak erre a tevékenységre, hasonlóan a
venezuelaiakhoz, akik csupán 11,9 órát, illetve a svédekhez, akik 12,3
órát tévéznek. Az argentínok lelkesednek leginkább a
rádiózásért - ők hetente átlag 20,8 órát tapadnak a rádiókészülékeikre.
A második helyen álló brazilok 17,2 órát, a dél-afrikaiak pedig 15 órát
hallgatják a rádiót. A kínai fogyasztók rádióznak a legkevesebbet, ők
mindössze 2,1 órát vesztegetnek erre az időtöltésre. Szintén nagyon
alacsony a rádióhallgatási kedv Koreában (3 óra) és Szaúd-Arábiában
(3,9 óra). A maguk heti 12,6 órájával a taiwani fogyasztók
neteznek a legtöbbet munkájukon kívüli céllal. Őket követik a thaiföldi
lakosok (11,7 óra) és a spanyolok (11,5). A magyarok épphogy
leszorultak a dobogóról, de heti átlag 10,9 órás internetezésünkkel még
így is a világ élmezőnyébe sorolhatjuk magunkat. A számítógépek
egyébként a mexikóiaikat (6,3 óra), az olaszokat (6,3 óra) és a
németeket (6,4 óra) kötik le legkevésbé. Az olvasás
tekintetében az indiaiak vezetnek heti átlag 10,7 órájukkal, őket
követik a thaiföldi és a kínai fogyasztók (9,4 és 8 óra). A legkevésbé
a koreaiak, a japánok és a taiwaniak szeretnek olvasni: ők csak heti
3,1, 4,1, illetve 5 órát szánnak a különböző nyomtatott kiadványokra. A vizsgált országok átlagos heti médiafogyasztása a négy kategóriában (óra/hét): TV Thaiföld 22.4 Fülöp-szigetek 21 Egyiptom 20.9 Törökország 20.2 Indonézia 19.7 USA 19 Taiwan 18.9 Brazília 18.4 Nagy-Britannia 18 Japán 17.9 Szaud-Arábia 17.7 Franciaország 17.3 Hong Kong 16.7 (A nemzetközi átlag: 16.6) Csehország 16.2 Lengyelország 15.9 Spanyolország 15.9 Kína 15.7 Korea 15.4 Németország 15.2 Magyarország 15.1 RÁDIÓ Argentína 20.8 Brazília 17.2 Csehország 16.2 Dél-Afrika 15 Thaiföld 13.3 Törökország 13.3 Lengyelország 12.5 Magyarország 12.1 (A nemzetközi átlag: 8) OLVASÁS Csehország 13.5 India 10.7 Thaiföld 9.4 Kína 8 Fülöp-szigetek 7.6 Egyiptom 7.5 Oroszország 7.1 Franciaország 6.9 Svédország 6.9 Szaud-Arábia 6.8 Magyarország 6.8 (A nemzetközi átlag: 6.5) INTERNET ÉS/VAGY SZÁMÍTÓGÉP Taiwan 12.6 Thaiföld 11.7 Spanyolország 11.5 Magyarország 10.9 (A nemzetközi átlag: 8.9) Gaborják A média elsajátítása. Mindenütt az átlag felett, www.prherald.hu, 2005. június 25.
|
|
|